mandag den 16. august 2010

PsykiskSygeBurdeIkkeVæreEtTabu-emne!

d. 16.08.2010
Aftenen i går sluttede af med, at vi så the Notebook i stuen og spiste M&Ms! Virkelig hyggeligt, og jeg tror selv, at drengene synes filmen var god, selvom de ikke helt ville indrømme det. Det lyder som om vi spiser helt vildt meget herovre, men jeg spiser rent faktisk mindre end jeg gør derhjemme normalt (om det så betyder, at jeg spiser fuldstændig klamt, overdrevet meget derhjemme, det skal jeg ikke kunne sige noget om ;D)

Så gik brandalarmen sørme af for 5. gang i denne uge. Klokken kvart over 4 blev jeg vækket af den skønne lyd, som nærmest lyder som englesang efterhånden (Not!!). Jeg er dog ikke mere træt i dag af den grund, så det er altid noget! (Kommentar til Magnus: Væn dig til tanken om brandalarm hver eneste nat nærmest ;D Måske skulle du øve dig lidt i at sove med en sirene? :D)

I dag har jeg været i Park Lodge om formiddagen, hvor jeg har spillet domino, leget lidt med computeren, spillet klaver og forsøgt at lære en ganske uforståelige patient at spille titanic - måske lidt hårdt at starte ud med!
I frokostpausen var jeg lidt på facebook, hvor jeg chattede med Lotte <3 Jeg savner sq pigerne fra TIF! Jeg er ikke ligefrem misundelig på deres 3-timers lange træninger, men jeg ville alligevel gerne være med :D (Kommentar til tif-pigerne: Please drop træningslejr, og kom herover at besøg mig i stedet! Fantastisk idé :D I flytter sq bare ind i en af de nedlagte afdelinger på hospitalet, så skal vi nok få det sjovt!)

Efter frokost skulle jeg ned til "The Drop-inn", som er den café for psykisk syge, oprettet af psykisk syge, jeg arbejder i hver anden mandag og hver onsdag. Det var rigtig hyggeligt. Jeg står i kaffe/te-baren og serverer for klienterne, men spiller også spil. I dag spillede jeg bordtennis sammen med en af patienterne, og brugte bagefter 1,5 på at snakke med en klient, som har studeret sociologi og criminologi. Han er sygt intelligent og ved simpelthen så meget om kultur osv. Så det var rigtig interessant. Jo mere tid jeg bruger sammen med de psykisk syge, jo mere går det op for mig, hvor forfærdeligt et billede samfundet har på psykisk syge i sammenligning med, hvad der egentlig er virkeligheden. Ja, jeg har patienter som er fuldstændig gak-gak, men de ville aldrig gøre en levende sjæl noget ondt. Jeg synes, det er et problem, at den generelle befolkning (inkl. Mig selv før jeg begyndte på projektet) har et billede af psykisk syge, som monstre, der ikke kan styre sig selv. Ja, jeg ved godt, at jeg ikke arbejder med patienter, som er hospitaliserede, og nok også farlige for deres omgivelser, men der er en stor gruppe af psykisk syge, som rent faktisk bor selv, og klarer deres egen hverdag. Så snart folk finder ud af, at de har en psykisk sygdom, bliver de ligepludseligt ekstremt farlige og ingen vil nærme sig dem - resultat = de bliver endnu mere syge, end de er i forvejen, fordi folk ser på dem, som om de er parasitter. Selvfølgelig skal man have respekt for dem - det er klart - men det skal man for alle mennesker. Realiteterne er således, at nogle af de patienter, som er i behandling, der hvor jeg arbejder, rent faktisk godt kunne være direktører i store firmaer. Undersøgelser viser, at de største forretningsmænd rent faktisk lider af en psykisk sygdom, som gør, at de kan udtænke ideer som de gør.

Nå, det blev jo et længere opråb til folket :)

Ellers så skete der ikke så meget i caféen, andet end jeg snakkede en del med et af personalemedlemmerne, som hedder Emma. Mægtig sød pige! Og nå ja, så prøvede en fra personalet at få fikset en date mellem mig og hendes 20-årige søn. Mega mærkeligt!
Lige nu sidder jeg på Fino Lounge (Vores stamcafé) med Jeanne og Fabio og nyder noget gratis internet. Når vi går hjem her om en times tid, skal mig og Jeanne lave Chili Con Carne - lækkert :)

Ellers så sker der vist ikke så meget nyt. Mig, Jeanne og Eleni begynder til kickboksning på onsdag, hvilket bliver godt tror jeg. Så har vi også snakket lidt om at få lavet en tatovering. Jeanne og Eleni vil gerne have en på lænden, mens jeg gerne vil have en lillebitte en bag øret. Men jeg tror nu ikke vi får det gjort.

Jeg har også fået en dejlig mail fra Katten, som jeg nu vil til at svare på! Hende savner jeg også rigtig meget, men hun skal vist til Paris nu, så jeg er simpelthen så glad på hendes vegne :) Det er lige hende!

Love u
Line

Ingen kommentarer:

Send en kommentar